Adjusting LiVE samplesets

18.10.2022 21:51
avatar  live3TA
#1 Adjusting LiVE samplesets
li

I've been guest viewing the Forum for a couple of years and own a Johannus LiVE 3TA (the 'A' stands for AGO standard pedal board).

First, thank you for all the good posts--they have greatly expanded my understanding of pipe organs and DOs.

I am about to use the Johannus Intonat software to adjust tuning parameters but would like your ideas about Celeste tuning.

In the unadjusted Cavaille-Coll Notre Dame D'Autil samplest, the Viole de Gambe 8' and Voix Celeste 8' behave in a puzzling manner. Pressing a key one hears a beat frequency difference of ~4 BPM and then pressing the same key a few seconds later one hears a beat frequency of ~8 BPM and press a few seconds later there is no discernible pitch difference. Sometimes the difference doesn't sound like a Celeste but sounds like just out of tune pipes.

The Intonat 7 User Manual parameter "Rank Setting" is used to send "pipeLIFE random detuning". I've been told this the parameter to change.

To avoid the wildly variable Celeste tuning, would it be better to:
1) Reduce the Voix Celeste 8' random detuning to zero--there would be random variation but never as wide as to sound like just out of tune pipes.
2) Reduce both the Viole de Gamba 8' and Voix Celeste 8' random detuning to zero--their pitch differences would be the constant set in the default, and the non-varying Viole de Gamba 8' would still differ when used with other ranks because the other ranks are randomly detuned.
3) Quit fiddling around and go practice more

Again, thank you for posts past, present, and future.
Jeff


 Antworten

 Beitrag melden
19.10.2022 07:34
#2 RE: Adjusting LiVE samplesets
avatar

Hi Jeff,
first of all: heartly welcome.
Excuse me, but my english is to run away and not for runaways :-)
I´m not sure. Is Intonat working with your live?
Have a good day and much pleasure with a great instrument (I like my Notre-Dame as well),
Uwe

PORTA PATET MAGIS COR

 Antworten

 Beitrag melden
20.10.2022 03:21
avatar  live3TA
#3 RE: Adjusting LiVE samplesets
li

Vielen Dank Uwe

Mein Deutschstudium war vor 40 Jahren zweiklassig. Aufgrund meines schwachen und vage erinnerten Deutsch werde ich Google Translate für kurze, nicht-technische Postings verwenden*.

Unfortunately I will need to use English for DO technical postings as Google Translate isn't fully able to make useful translations--I may learn enough German before Google gets much better : )

Die Intonat-Software von Johannus ermöglicht es, einen Computer (in meinem Fall einen PC) mit dem LiVE 3TA zu verbinden und die Parameter eines einzelnen Samplesets zu modifizieren.

In der kommenden Woche werde ich die beiden oben genannten Ansätze ausprobieren und hoffentlich nichts durcheinander bringen ... Ich werde posten, wenn ich es nicht durcheinander bringe.

Cheers,
Jeff

*Es leistet auf folgende Weise eine angemessene Arbeit für kurze und allgemeine Texte. Ich schreibe den Beitrag auf Englisch, lasse ihn von Google ins Deutsche übersetzen, lasse Google das Deutsche wieder ins Englische übersetzen, bearbeite das ursprüngliche Englisch und wiederhole, bis der größte Teil der Dummheit der automatischen Übersetzung minimiert ist.


 Antworten

 Beitrag melden
20.10.2022 06:10 (zuletzt bearbeitet: 20.10.2022 07:12)
avatar  SJL
#4 RE: Adjusting LiVE samplesets
avatar
SJL

Hi Jeff, hallo Uwe,

Ich glaube, wir müssen es doch gar nicht so kompliziert machen. Es hat sich hier so etabliert, dass die nicht-deutschsprachigen Autoren auf Englisch schreiben, und die deutschsprachigen aber weiterhin auf Deutsch antworten (und man das mit Google o.ä. recht gut lesen kann). So entsteht vermutlich am wenigsten Mühe und Durcheinander.

Viele Grüße und ein herzliches Willkommen
Stephan


 Antworten

 Beitrag melden
20.10.2022 07:24
avatar  Viola da Gamba ( gelöscht )
#5 RE: Adjusting LiVE samplesets
Vi
Viola da Gamba ( gelöscht )

Liebe Forianer,
Ich rate euch folgenden Übersetzer zu nutzen: deepl
Der ist sprachlich viel besser...


 Antworten

 Beitrag melden
20.10.2022 19:11
#6 RE: Adjusting LiVE samplesets
avatar

Hallo Jeff,
ich bin bisher davon ausgegangen dass Intonat mit der Live Serie nicht kompatibel sei. Der Grundgedanke war doch dort, die Intonation nicht möglich zu machen. Oder irre ich mich da? Wollte nicht Johannus die Intonation bei der Live nicht so abschotten, damit der originale Klang des Originalinstruments nicht "verfälscht" werden konnte?
Ich meine zu erinnern, dass lediglich das Einmessen am Aufstellungsort geöffnet wurde für den Verkäufer mit dem Koffer!
Wenn das möglich wäre, wäre auch die Intonation meiner Nobilis möglich. Da gibt es jemanden der sich darüber (nicht darauf ;-) ) freuen würde.
Viele Grüße usm Rheinland,
Uwe

PORTA PATET MAGIS COR

 Antworten

 Beitrag melden
20.10.2022 20:04
#7 RE: Adjusting LiVE samplesets
avatar
Administrator

Zitat von SJL im Beitrag #4
Es hat sich hier so etabliert, dass die nicht-deutschsprachigen Autoren auf Englisch schreiben, und die deutschsprachigen aber weiterhin auf Deutsch antworten (und man das mit Google o.ä. recht gut lesen kann). So entsteht vermutlich am wenigsten Mühe und Durcheinander.

Genau so ist es. So unkompliziert wie möglich!


Auf Orgelsuche.

 Antworten

 Beitrag melden
21.10.2022 07:02
avatar  live3TA
#8 RE: Adjusting LiVE samplesets
li

Thanks for the guidance on translation AND I'll use DeepL when needed.


 Antworten

 Beitrag melden
21.10.2022 07:34 (zuletzt bearbeitet: 21.10.2022 07:41)
avatar  live3TA
#9 RE: Adjusting LiVE samplesets
li

Uwe,

You are correct that the LiVE installation calibration is done by the Johannus representative with a specific microphone matched to a laptop with calibration software.

However, the Intonat software does work with LiVE series but is more limited (I believe) than with the other Johannus organ lines/brands.

From the Intonat 7 User Manual, the following image is the table of contents of the LiVE parameters that can be changed on "organ voices" or stops/ranks:

[img]Intonat_LiVE_Organ_Voice_Parameters.png - Bild entfernt (keine Rechte)[/img]

The item 4.9 Rank Settings is where the "pipeLIFE random detuning" parameter is changed.

I don't know how or if the Intonat software works with Nobilis instruments but your representative should.

Finally getting some autumn weather this weekend in Southern California (today it was 32.2° C/90° F),
Jeff

PS I just realized in my original post I used BPM (beats per minute) but meant BPS (beats per second).


 Antworten

 Beitrag melden
Bereits Mitglied?
Jetzt anmelden!
Mitglied werden?
Jetzt registrieren!